Ispanijos suaugusiųjų švietimas: raktas į sėkmingą mokymą(si) skaitmeniniame amžiuje
Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. Marijampolės profesinio rengimo centre pradėtas įgyvendinti KA122-ADU „Erasmus+“ programos finansuojamas trumpalaikis suaugusiųjų švietimo srities mobilumo projektas „Andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti“. Projekto tikslas – pagerinti centro suaugusiųjų mokymosi proceso kokybę, tobulinant andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracijos metodus.
Pirmas darbo stebėjimo vizitas lapkričio 24-29 dienomis vyko Ispanijoje (Tenerifėje). Vizite dalyvavo 4 centro suaugusiųjų mokytojai ir 2 administracijos darbuotojai. Susitikimų metu aptarti Ispanijos suaugusiųjų švietimo sistemos aspektai, kalbėta apie nuolat besikeičiančią Europos švietimo aplinką ir būtinybę prisitaikyti prie kintančios situacijos bei besimokančiųjų poreikių. Dalyviai susipažino su veiksmingomis suaugusiųjų mokymo(si) strategijomis, kurių pagrindą sudaro lankstūs mokymo(si) modeliai, atliepiantys įvairių socialinių grupių poreikius. Didelis dėmesys buvo skirtas andragoginių bei skaitmeninių kompetencijų plėtojimui ir integracijai, bendrųjų bei komunikacinių gebėjimų tobulinimui.
Dalyviai dalijosi gerąja patirtimi, kaip organizuojamas skaitmeninis suaugusiųjų mokymo(si) procesas Ispanijoje ir Lietuvoje. Besimokantiems suaugusiems Ispanijoje siūlomos įvairios mokymo programos, apimančios skirtingas amžiaus grupes ir tenkinančios įvairius poreikius. Siekiant suderinti mokymąsi su darbo ar šeimos įsipareigojimais, pamokos organizuojamos lanksčiai, dažniausiai vakare arba savaitgaliais. Suaugusiųjų mokytojai naudoja individualizuotus planus, kurie atliepia mokinių skirtingus gebėjimus ir mokymosi tikslus. Diskusijų metu išryškėjo pagrindiniai suaugusiųjų mokymo(si) iššūkiai: mokinių motyvacijos palaikymas, mokymosi įgūdžių stokojančių asmenų įtraukimas į mokymo(si) procesą, pažeidžiamiausių suaugusiųjų grupių skatinimas naudoti skaitmenines priemones tiek kasdieniniame, tiek profesiniame gyvenime.
Ypač įspūdingi buvo interaktyvūs mokymai, kuriuose skaitmeniniai įrankiai derinami su andragogikos principais. Dalyviai išbandė šiuolaikinės pažangias technologijos, kurios mokytojams suteikia daugybę naujų galimybių. Trys programos: Leonardo.Ai, Canva.com ir Google Notebook.Lm, yra tik keletas pavyzdžių, kaip dirbtinis intelektas gali būti naudojamas suaugusiųjų mokymo(si) procese.
Leonardo.Ai programa skirta generuoti vaizdus ir meninius kūrinius. Ji gali kurti įvairių stilių ir temų vaizdus, remdamasi vartotojo pateiktais aprašymais arba nurodymais. Tai galima panaudoti istorijos, geografijos, biologijos ir kitose pamokose. Canva.com yra platforma, kurioje galima rasti daugybę šablonų įvairioms mokymo medžiagoms kurti: nuo prezentacijų iki plakatų. Ją paprasta naudoti, nes viską galima sukurti vos keliais paspaudimais. Google Notebook.Lm suteikia galimybę kurti interaktyvias užduotis, gauti mokinių atsakymus ir organizuoti bendradarbiavimą. Lietuvių kalbos ar užsienio kalbų pamokose pasitelkus šią programą galima bet kokį tekstą paversti audio tinklalaide. Tai puiki priemonė tobulinti klausymo, kalbėjimo, tarimo įgūdžius.
Šios programos taupo laiką, nes automatizuoja daugelį užduočių, todėl mokytojai gali daugiau dėmesio skirti mokiniams, didina mokinių įsitraukimą, nes interaktyvios užduotys ir vizualiai patrauklios medžiagos skatina mokinius aktyviai dalyvauti mokymo procese, skatina kūrybiškumą, suteikia galimybę kurti unikalią ir individualizuotą mokomąją medžiagą.
„Erasmus+“ projektas „Andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti“ atnešė vertingos patirties Marijampolės profesinio rengimo centro komandai. Vizitas į Ispaniją leido susipažinti su pažangiomis suaugusiųjų mokymo(si) praktikomis ir išbandyti pažangias skaitmenines priemones. Įgytos žinios ir įgūdžiai bus pritaikyti kuriant inovatyvius mokymosi scenarijus, kurie padės suaugusiems sėkmingiau įsitraukti į mokymosi procesą ir įgyti kompetencijų, reikalingų šiuolaikinėje darbo rinkoje.
Šis projektas yra puikus pavyzdys, kaip tarptautinis bendradarbiavimas gali padėti gerinti švietimo kokybę ir stiprinti mokymosi visą gyvenimą nuostatas.
Projekto darbo grupės narės:
Rimantė Šeškevičienė
Romutė Koncevičienė
Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Tačiau išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir tai nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Švietimo mainų paramos fondo požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei dotaciją teikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.