Eko-nerimo valdymas mokyklose: patirtys iš Barselonos
2024 m. liepos 7-13 dienomis Marijampolės PRC švietimo pagalbos specialistės vykome į kursus ,,Climate Communication: Tools for Managing Eco-Anxiety and Taking Positive Action in Schools“ Barselonoje. Kursų metu gilinome savo žinias apie eko-nerimą (angl. “eco-anxiety”) ir jo valdymą mokyklose bei kaip skatinti tvarų vystymąsi bei gerinti emocinę mokinių sveikatą.
Eko-nerimas – tai nerimo rūšis, kylanti dėl klimato kaitos ir aplinkosaugos problemų. Vis daugiau vaikų ir jaunimo jaučia šį nerimą, todėl svarbu, kad mokyklų darbuotojai žinotų, kaip suteikti reikiamą emocinę pagalbą bei šviesti mokinius tvarumo temomis. Kursų metu susipažinome su metodikomis, padedančiomis mokiniams išreikšti savo nerimą bei rasti būdus, kaip su juo tvarkantis padėti pasauliui tapti tvaresniam.
Kursų metu daug dėmesio buvo skiriama Ispanijos patirčiai tvarumo srityje. Barselona, kaip vienas iš žaliųjų Europos miestų, aktyviai dirba su aplinkosaugos projektais, skatina perėjimą prie atsinaujinančių energijos šaltinių, ekologiškos infrastruktūros plėtros ir atliekų mažinimo. Pamatėme, kaip yra vykdomi tvarumo projektai, kuriuos inicijuoja bendruomenė. Vienas šių projektų yra stogo sodai: ant pastatų stogų įrengti daržai, kuriuose žmonės augina daržoves, gėles, įvairias žoleles. Šie sodai pasiekiami visiems, ypač populiarūs mokyklų tarpe – vaikai su mokytojais dažnai lankosi juose ir mokosi ekologiškai sodinti, prižiūrėti ir auginti įvairaus tipo augalus.
Turėjome galimybę apsilankyti mokyklose, kurios į kasdienę veiklą įtraukia tvarumo ugdymą – nuo atliekų rūšiavimo iki ekologinių projektų organizavimo. Ispanijoje, kaip ir visoje Europoje, siekiama ugdyti jaunąją kartą ne tik kaip žinių turinčius žmones, bet ir kaip atsakingus, sąmoningus piliečius, prisidedančius prie planetos išsaugojimo.
Pamatėme, kaip Barselonos muziejai ir lankytinos vietos ,,reklamuoja” tvarumo idėjas: nuo muziejuose eksponuojamų meno kūrinių, sukurtų iš antrinių žaliavų, iki akvariumuose esančių eksponatų, parodančių šiukšlių žalą jūrų gyvūnijai.
Išmoktas metodikas taikysime kasdieninėje veikloje, vesime mokymus kolegoms, siekdami padėti mokiniams valdyti eko-nerimą ir dar labiau ugdyti tvarumo vertybes.
Dalyvės Gabrielė Lesetaitė, Jolita Petruškevičienė. Ingrida Kromelienė ir Danguolė Stankevičienė